torsdag 15. april 2010

Reklame analyse!



Dette er en annonse for Sunsilk hår sjampo og balsam, og ble funnet  på http://sunsilkminerals.no/reklame.php. Hensikten med denne annonsen er å få nordiske jenter til å kjøpe produktet slik at de også vil få et like fint hår med volum som modellen på bildet. Men det er ikke en selvfølge at du vil få like fint hår, mange reklamebransjer lyver og bruker overbevisende ord og setninger for å tiltrekke seg kjøpere. Hver enkelt person har også ulik kvalitet på håret.  Målgruppen passer til unge jenter og kvinner mellom 15 - 35 år.

Det er et stort bilde av en dame som vifter på håret sitt. Dette viser leseren hvordan håret vil bli etter bruk av denne sjampoen. Overskriften prøver å formidle hva slags virkning sjampoen har, altså denne vil gi maks volum og glans til håret. Det finnes mindre tekster og disse forteller hvem som bør bruke denne sjampoen. Denne er anbefalt for nordisk hår som er livløst og flatt etter vinteren. Mindre tekst og bilde i venstre hjørnet viser hvordan håret ditt blir behandlet ved bruk av produktet. Produktet er laget av naturlige mineraler som virker styrkende på håret. Dette er en ganske tradisjonell reklame som inneholder mye fakta, men alt trenger ikke være sant! 

Fargene som blir brukt i denne annonsen er både duse og friske. Grønt og hvitt er sentrale farger. Det grønne symboliserer naturens farger og dette har en sammenheng siden produktet inneholder naturlige mineraler. Hvitt symboliserer uskyldighet og balsamflasken er hvit og gjemmer seg på en måte i bakgrunnen av den grønne sjampoflasken. Fargene skaper en følelse av natur og sommer. Den viktigste teksten er det at den forklarer hva produktet vil gjøre. En jente vil selvfølgelig ha fint hår til sommeren og går fem på overskriften.

Både bilder og tekst er satt sammen i en god sammenheng slik at de får frem det de prøver å formidle til leserne klart og tydelig. Jeg likte spesielt fargene i annonsen for det minner meg om at sommeren er her. Den hvite flasken symboliserer vinter og er i bakgrunn av den grønne flasken som symboliserer sommer. Vinteren blir på en måte lagt tilbake på hyllen og vi tar frem sommeren og pleier håret til sol fylte dager!

1 kommentar:

  1. Her kan du godt være mer kritisk til reklamebransjen, og bruke mer det vi har gått gjennom om reklamespråk i boka og på NDLA.
    Fint om farger!

    SvarSlett